Italijanski reditelj i pisac Paolo Sorentino jedan je od najprepoznatljivijih evropskih umetnika našeg doba. Svaki njegov film i knjiga izazivaju različite, često oprečne reakcije, ali nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Sve njegove knjige doživele su brojna izdanja u Srbiji, a na samom kraju prošle godine premijerno je prikazan i njegov novi film Partenopa, što su neposredni povodi za razgovor o bogatom opusu ovog umetnika.
Razgovor u serijalu Knjige u središtu planiran je za 12. februar od 19 časova.
Paolo Sorentino (1970) italijanski je filmski reditelj, scenarista i književnik. Napustivši studije ekonomije, posvetio se filmu i karijeru reditelja započeo kratkometražnim filmom Raj (1994), nakon koga slede Čovek više (2001), Posledice ljubavi (2004), Porodični prijatelj (2006), Divo (2006; nagrada žirija Kanskog filmskog festivala), Ovo mora da je to mesto (2011), Velika lepota (2013, Oskar za najbolji strani film, Zlatni globus, Bafta i dr.), Mladost (2015), tv-serija Mladi papa (2016), Loro (2018), tv-serija Novi papa (2019), Božja ruka (2021) i Partenopa (2024).
Izdavačka kuća Feltrineli objavila je 2010. godine Sorentinov roman Svi su u pravu, koji je ubrzo postao književni fenomen u Italiji, ušavši u uži izbor za nagradu „Strega“ i „Streza“ i osvojivši književnu nagradu „Vitorini“. Dve godine kasnije objavio je zbirku priča Toni Pagoda i njegovi prijatelji, a potom Velika lepota, dnevnik filma (2013) i Nevažne tačke gledišta (2016). Film „Velika lepota“ osvojio je „Oskara“ za najbolji strani film, nagradu „Zlatni globus“, „Bafta“ i druga priznanja. Sorentinov film „Mladost“ prikazan je u Kanu 2015. godine.
Učesnici:
Mirjana Ognjanović (1959), posle studija svetske književnosti i klasične gitare u Beogradu i Italiji, radila je jedno vreme kao novinar, da bi se u potpunosti posvetila književnom prevođenju i pisanju. Na srpski jezik prevea je dela italijanskih pisaca Tomaza Landolfija, Dina Bucatija, Paola Maurensiga, Itala Kalvina, Paola Sorentina, Alesandra Piperna, Alesandra Barika, Elene Ferante, Klaudije Durastanti, kao i savremenih italijanskih pesnika. Objavila je zbirke pripovedaka: Začarani Velja i ostale muzičke priče, Mauzolej, Nesanica za dvoje (ilustrovao Slavko Krunić), Sirena koja se smeši (ilustracije Aleksandra Palavestre), Lažne bajke (sa Davidom Albaharijem) i Uprava neukaljanih časti – koje je takođe ilustrovao Slavko Krunić. Radovi Mirjane Ognjanović prevedeni su na engleski i makedonski jezik.
Mladen Matičević (1965) diplomirao je na FDU u Beogradu (Odsek za film i TV režiju); režirao je više od 20 dokumentarnih filmova od kojih su najpoznatiji: Kako postati heroj (2007, nagrade na festivalima u Bukureštu, Moskvi i Permu) Run for life (2010, nagrada Movies That Matter na festivalu ZagrebDox i Grand Prix na festivalu BelDox u Beogradu), Moj zanat ( o Arsenu Dediću, 2014, nagrada Grada Beograda) Nebeska tema – priča o Vladi Divljanu (2019). Režirao je tv-seriju Neki novi klinci (2003), kao i dva dugometražna igrana filma: Jedan na jedan (2002, nagrada za film godine u izboru FIPRESCI Srbija) i Zajedno (2011, nagrada za scenario na festivalu u Vrnjačkoj banji). Kao scenarista, Mladen Matičević je bio jedan od autora koji potpisuju prvu i drugu sezonu serije Besa.