Moda kao umetnost i društvena odgovornost: Treći susret serijala „Otvoreni studio Evropa“ okupio tri autentične dizajnerke
Francuski institut u Novom Sadu bio je 25. aprila mesto inspiracije, kreativnosti i otvorenog dijaloga o modi kao umetničkom izrazu i društvenoj odgovornosti. Treće izdanje serijala Otvoreni studio Evropa: umetnici u dijalogu, u organizaciji Evropske kuće Novi Sad, privuklo je brojnu publiku i otvorilo prostor za razmenu iskustava i ideja.
Ovoga puta u fokusu su bili moda i savremeni dizajn, a centralne gošće bile su tri autentične dizajnerke – Magdalena Klašnja, Marija Kozomora i Vladica Čulić.
Modni aktivizam i borba protiv brze mode
Dizajnerka Vladica Čulić publiku je uvela u svoj svet „modnog aktivizma“, zasnovanog na upcyclingu.
„U svemu treba da postoji neka doza aktivizma. Ja na ovo što radim, gledam kao na modni aktivizam. Koristim stare, odbačene stvari i dajem im novi život. Pokušavam da edukujem ljude da postoji alternativa koja ne traži mnogo novca, ni trošenje resursa – ni naših, ni planetarnih.“
Marija Kozomora predstavila je svoju jedinstvenu tehniku u kojoj prirodni materijali i bilje postaju deo tkanine:
„Nisam mogla da prihvatim da ne razmišljamo šta nosimo. Na prirodne materijale nanosim cvetove biljaka koje zatim presujem na pari. Biljke tada ostavljaju svoj trag. Sama krojim, štampam, šijem – i danas prenosim znanje kroz edukacije.
Magdalena Klašnja, kostimografkinja i dizajnerka sa dugogodišnjim iskustvom, svoju inspiraciju nalazi u ljudima:
„Najzanimljivije mi je da brišem granicu između kiča i elegancije, i da podržim ljude u njihovoj lucidnosti i slobodi. Moda ne treba da bude ograničena godinama ni građom. Ako baka nosi određeni model cipela, zašto ne bi mogla i unuka?“
U razgovoru su se otvorila i pitanja o razlikama između domaće i međunarodne modne scene.
Vladica je podelila lično iskustvo povratka iz Švedske:
„Sve što mi je nekada bilo dosadno u Švedskoj sada mi prija. Ljudi su mirni, skladni – i to me inspiriše.“
Marija Kozomora dodala je da je iskustvo studiranja u Barseloni oblikovalo njen poslovni pristup:
„O eko dizajnu nisam mnogo učila, ali sam zato naučila kako se gradi brend i vodi kolekcija. Mali dizajneri se tamo udružuju, podržavaju jedni druge kroz koncept prodavnice – što je praksa koju bismo i ovde mogli više negovati.“
U sklopu događaja organizovan je i modni bazar, gde je publika mogla izbliza da upozna rad dizajnerki, vidi njihove kolekcije, razgovara sa autorkama i oseti duh mode koja ima lice, ime i poruku.
Serijal Otvoreni studio Evropa još jednom je potvrdio svoju misiju – povezivanje umetnika, publike i ideja kroz dijalog, zajedništvo i kreativnost. Sledeća izdanja donose nove teme, umetnike i prilike za razmenu.