Language Switcher
SRB | ENG
[gtranslate]

Filmski petak – Trifo vs. Godar

Fransoa Trifo i Žan-Lik Godar verovatno su najpoznatiji predstavnici francuskog Novog talasa. Tokom februara, u Evropskoj kući u Beogradu, u okviru Filmskog petka, organizujemo ciklus filmova Trifo vs. Godar, budući da se njihove karijere, nakon zajedničkog, filmski revolucionarnog početka, razvijaju na potpuno drugačiji način.

 

Andre Bazen, Žak Donio-Valkroz, Leonid Kegel i Žoze-Mari Lo Duka  osnovali su 1951. godine časopis Filmske sveske (Cahiers du cinema), okupivši kao stalne saradnike nekolicinu mladića koji su svoje filmsko obrazovanje sticali na bezbrojnim projekcijama u pariskoj kinoteci, gledajući i analizirajući ostvarenja Ingmara Bergmana, Akire Kurosave, Žana Renoara, Abela Gansa, Žana Vigoa, i mnogih drugih. Pored ostalih, bili su to Fransoa Trifo (François Roland Truffaut,1932-1984), koji je često pričao da je u periodu 1946‒1956 odgledao više od 3.000 filmova, i Žan-Lik Godar (Jean-Luc Godard, 1930-2022), ali i Klod Šabrol, Žak Rivet i Erik Romer.

 

Svega nekoliko godina kasnije, sva petorica će postati reditelji, i otvoriti jednu od najvažnijih stranica u istoriji filma uopšte – francuski Novi talas (La Nouvelle Vague). Kada je 1960. godine Žan-Lik Godar snimio film Do poslednjeg daha, svojevrsni manifest novog talasa, sve te ideje pokazane su i u praksi. (Sjaj crnog, Veljko Radosavljević, 2019)

 

Posetioci Evropske kuće će svakog petka imati priliku da pogledaju dva filma – jedan Trifoovov, a drugi Godarov. Između ovih projekcija, biće održani razgovori koje će moderirati profesor Goran Terzić (Fakultet dramskih umetnosti), a učestvovati predstavnici mlađe generacije kritičara okupljenih oko veb portala Filmoskopija, koji nastao pod pokroviteljstvom Filmskog centra Srbije.

 

Formular za prijave

 

Filmski petak – Trifo vs. Godar održava se uz podršku Francuskog instituta u Srbiji (Institut français de Serbie), koji je za ovu priliku ustupio vredne filmove francuske produkcije.

 

 

7. februar

17č

400 udaraca (Les Quatre-cents coups), 1959.

Fransoa Trifo

Razgovor: Prelazak Trifoa i Godara iz kritičarske u rediteljsku fazu, kao i uticaj koji su potom ostvarili (prof. Goran Terzić i Nikola Radić, Filmoskopija)

20č

Do poslednjeg daha (A bout de souffle), 1960.

Žan-Lik Godar

 

Kompletan program

 

Filmoskopija

 

Nikola Radić je doktorand i istraživač na Katedri za studije filma Univerziteta u Cirihu. Tekstove o filmu objavljuje u akademskim časopisima i kritičkim medijima na srpskom, francuskom i engleskom. Glavni je urednik portala Filmoskopija.

 

Ana Filipović je istoričarka umetnosti i kritičarka portala Filmoskopija. Trenutno pohađa doktorske studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu i master studije teorije dramskih umetnosti i medija na Fakultetu dramskih umetnosti.

 

Iva Leković je doktorand i istraživačica-saradnica na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Autorka je više kustoskih projekata i brojnih stručnih tekstova, eseja i intervjua objavljenih u zemlji i šire. Piše za portal Filmskopija.

Language Switcher
SRB | ENG
[gtranslate]

DOGAĐAJI

EVROPSKA KUĆA

MULTIMEDIJA